Sanne Wallink - Lezen

^

Leesmotivatie verhogen

Lezen, schrijven en praten combineren is een goede manier om de leesmotivatie te verhogen, de leestijd te verlengen en indrukken te verwerken (Allington, 2002; 2009; Routman, 2003; Worthy & Broaddus, 2001). Dit is zowel bij vloeiend als bij begrijpend lezen van belang. Ook is de interactie in de thuissituatie van belang tussen de ouders en kinderen (Berenst et al., 2017; Gibbons, 2015; Van Gelder & Visser, 2005; Walqui, 2000).

Voor vloeiend lezen is het van belang dat er elke dag 20 tot 30 minuten effectief gelezen wordt (Allington, 2002; 2009; Masselink, 2010; Morgan & Fuchs 2007; Nielen, 2016; Wentink, 2010). Stillezen is de beste manier om veel ervaring op te doen, waardoor er veel leeskilometers gemaakt kunnen worden (Houtveen et al., 2012; Krashen & McQuillan, 2007; Masselink, 2010; Nielen, 2016; Worthy & Broaddus, 2001). Allington (2009), Chambers (2012), Gambrell (2011), Kuhn en Stahl (2003), Layne (2009), Masselink (2010), Routman (2003), Smits en van Koeven (2015) en Worthy en Broaddus (2001) geven aan dat door middel van voorlezen de leerkracht en de ouders kunnen laten zien dat lezen leuk is.

Leesmotivatie verhogen bij begrijpend lezen

Door met begrijpend lezen samen te werken met gelijkwaardige partners (peer-leren) krijgen de leerlingen doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en een proactieve houding om nieuwe dingen te leren (Fullan & Langworthy, 2014). Wigfield et al. (2004) zeggen dat thematisch lezen, waarbij er op zoek gegaan wordt naar vragen en antwoorden van een bepaald thema een goede manier is om de wereld te ontdekken. Fullan en Langworthy (2014) geven aan dat ICT-middelen de leerlingen in staat stelt om de wereld om zich heen te ontdekken en gebruik te maken van de kennis die er al is.

Bernest et al. (2017) geven aan dat het van belang is bij het onderwijs aan leerlingen met een andere eerste taal de taal die zowel thuis als op school gesproken wordt gelijkwaardig behandeld dienen te worden. Zo kunnen ouders en leerlingen de taal spreken die het meest comfortabel is (Bernest et al., 2017; Van Gelder & Visser, 2005; Walqui, 2000).


Video's om lezen te stimuleren


Extra informatie

Twitter verslag

In de afbeelding staat een Twitter verslag die de kinderen in kunnen vullen aan de hand van de opdrachten die ze krijgen.

Bij de filmpjes hoort een Twitter verslag die de kinderen in kunnen vullen.

Voorbeelden Twitter verslag

Op de afbeelding zijn voorbeelden te zien van kinderen die een Twitter verslag hebben ingeleverd.

Dit zijn voorbeelden van leerlingen die dit zelf hebben ingevuld.