Leesmotivatie verhogen
Lezen, schrijven en praten combineren is een goede manier om de leesmotivatie te verhogen, de leestijd te verlengen en indrukken te verwerken (Allington, 2002; 2009; Routman, 2003; Worthy & Broaddus, 2001). Dit is zowel bij vloeiend als bij begrijpend lezen van belang. Ook is de interactie in de thuissituatie van belang tussen de ouders en kinderen (Berenst et al., 2017; Gibbons, 2015; Van Gelder & Visser, 2005; Walqui, 2000).
Voor vloeiend lezen is het van belang dat er elke dag 20 tot 30 minuten effectief gelezen wordt (Allington, 2002; 2009; Masselink, 2010; Morgan & Fuchs 2007; Nielen, 2016; Wentink, 2010). Stillezen is de beste manier om veel ervaring op te doen, waardoor er veel leeskilometers gemaakt kunnen worden (Houtveen et al., 2012; Krashen & McQuillan, 2007; Masselink, 2010; Nielen, 2016; Worthy & Broaddus, 2001). Allington (2009), Chambers (2012), Gambrell (2011), Kuhn en Stahl (2003), Layne (2009), Masselink (2010), Routman (2003), Smits en van Koeven (2015) en Worthy en Broaddus (2001) geven aan dat door middel van voorlezen de leerkracht en de ouders kunnen laten zien dat lezen leuk is.